Buikvet verliezen – daar gaat het om

We moeten afscheid nemen van het idee om alleen vet uit de maag te willen verliezen en holistisch naar ons lichaam te kijken. In duidelijke taal betekent dit: Een gezonde en evenwichtige voeding in combinatie met regelmatige lichaamsbeweging en slim omgaan met stress is de sleutel tot succes. Het is alleen mogelijk om lichaamsvet te verliezen met een calorietekort; probleemgebieden kunnen dan worden aangepakt en aangescherpt met gerichte oefeningen. Om de motivatie zo hoog mogelijk te houden, moet je kleine subdoelen stellen – en dan stap voor stap te werk gaan. Om effectief van buikvet af te komen, moet u de volgende schroeven draaien:

  • Voeding: uitgebalanceerd en vezelrijk met veel verse groenten en fruit, volkoren producten, eiwitten (van biologisch vlees en vis maar ook peulvruchten) en gezonde vetten (olijfolie of lijnolie, avocado’s, noten en zaden)
  • Bewegen: regelmatig en in de frisse lucht, idealiter een combinatie van kracht- en duursport
  • Stressbeheersing: Bij stress maakt het lichaam cortisol aan, wat de ophoping van buikvet ondersteunt. Plan daarom regelmatig rust- en herstelfasen – ook voor het hoofd. Yoga of meditatie kan nuttig zijn. U moet er ook voor zorgen dat u voldoende en goed slaapt. De beste tips tegen vervelend buikvet
  • Minder koolhydraten: Vermijd suiker, fastfood, brood, pasta en witte bloemproducten – eet groenten, mager vlees en vis en zuivelproducten – fruit met mate
  • Snack niet altijd, en als dan gezonde snacks
  • Vermijd stress
  • Alcohol alleen met mate
  • Drink veel water
  • Zelf koken
  • Regelmatige lichaamsbeweging
  • Afwisseling in de training om nieuwe spierprikkels in te stellen
  • Houd u aan regeneratietijden, want spieren groeien tijdens trainingspauzes en niet tijdens training
  • Wees geduldig en stel altijd kleine subdoelen
  • Beloon jezelf om de motivatie hoog te houden

Welke sport is geschikt om buikvet kwijt te raken

Over het algemeen is elke vorm van oefening zinvol – zolang je er maar van geniet en volhoudt. Regelmaat is de sleutel tot het verliezen van buikvet. Train continu, probeer nieuwe sporten uit en verander je bewegingen om je spieren nieuwe prikkels te geven – een combinatie van duur- en krachttraining is ideaal. HIIT, een intervaltraining met hoge intensiteit, wordt beschouwd als een echte vetverbrander. Maar ook bij een ontspannen joggen door het bos wordt het calorieverbruik goed opgevoerd. Vervolgens wordt het lichaam gevormd en aangespannen met gerichte krachttraining. Een bijkomend pluspunt: spieren verbranden zelfs in rust meer calorieën dan vet – en creëren zo de perfecte omstandigheden om het nieuw bereikte gewicht te behouden!

Dit vind je misschien ook leuk...